Jak zwiększyć swoją konkurencyjność obniżając rachunki za prąd?
Finanse

Jak zwiększyć swoją konkurencyjność obniżając rachunki za prąd?

4/7/2021

Zdolność konkurowania firm może przybierać różnorodne formy działań, których podstawowym celem jest zdobycie uwagi oraz przychylności klientów. W ten sposób przedsiębiorstwa starają się utrzymywać na rynku, budować swoją markę, a także stale się rozwijać, umacniając tym samym swoje pozycje i uzyskując przewagę nad pozostałymi firmami z branży.

Konkurencyjność wiąże się z oferowaniem produktów jak najwyższej jakości w atrakcyjnych cenach, realizacją postawionych celów, jak również bezustannym podwyższaniem efektywności działania.

Podstawowy wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa mają koszty utrzymania oraz produkcji. Do ich podwyższenia przyczyniają się stale rosnące wydatki na energię elektryczną.

Jej ceny w Polsce znacznie przewyższają wydatki, które ponoszą na nią konkurenci zza granicy. Obniżenie rachunków za prąd poprzez wykorzystanie dostępnych technologii, a przede wszystkim generujących imponujące oszczędności odnawialnych źródeł energii może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności firmy. W jaki sposób?

Co daje montaż instalacji fotowoltaicznej?

Inwestycja w system fotowoltaiczny to dosyć obciążający portfel wydatek, który jednak w pełni zwraca się już po kilku latach użytkowania, dodając masę widocznych korzyści. Skorzystanie z usług specjalistów zajmujących się profesjonalnym, przebiegającym szybko i sprawnie montażem instalacji, pozwala indywidualnie dobrać rozwiązania oraz technologie do specyfiki przedsiębiorstwa, doskonale odpowiadając na jego potrzeby.

Wytwarzające darmową energię, niezawodne panele umieszczone zarówno na dachu budynku, jak i na gruncie (w zależności od warunków oraz zapotrzebowania na moc) są w stanie zasilić wszystkie urządzenia w firmie, częściowo lub całkowicie uniezależniając ją od publicznej sieci energetycznej.

W ten sposób systemy fotowoltaiczne przyczyniają się również do maksymalnego ograniczenia lub całkowitego zwolnienia firmy z opłaty mocowej wprowadzonej w 2021 roku, zakładającej wynagrodzenie wytwórców energii za ciągłość jej dostaw. Celem nowej opłaty, wyszczególnionym przez Urząd Regulacji Energetyki jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Opłata mocowa pobierana jest za korzystanie z prądu w dni robocze w godzinach 7-22, a jej koszt dla firm wynosi 0,0762 zł za każdą kWh. Przedsiębiorstwa nieposiadające instalacji fotowoltaicznych są zatem zmuszone jeszcze bardziej zwiększyć koszty utrzymania, przez co ich konkurencyjność spada.

W jaki sposób niskie rachunki za prąd wpływają na konkurencyjność?

Obniżenie rachunków za energię pobieraną z publicznej sieci, wynikające z zamontowania instalacji fotowoltaicznej generującej energię ze Słońca, zmniejsza koszty produkcji, które najczęściej stają się niższe także w porównaniu z konkurentami z branży. Wykorzystywanie prądu z odnawialnych źródeł energii  pozwala wytwarzać produkty o takim samym lub wyższym standardzie dużo taniej, a co za tym idzie - zaoferować atrakcyjniejsze ceny podczas ich sprzedaży. Inną możliwością jest pozostanie przy dotychczasowej cenie wraz z jednoczesnym zwiększeniem zadowolenia klientów z jakości.

Co najważniejsze - takie działania prowadzą do zdobywania coraz większej przewagi konkurencyjnej i nie zmuszają do dokonywania przez przedsiębiorstwo podwyżek zniechęcających klientów ani ograniczenia produkcji lub nawet jej całkowitego zaprzestania.

Na co przeznaczyć zaoszczędzone środki?

Dzięki niższym kosztom utrzymania firmy i maksymalnej oszczędności na energii elektrycznej, część zgromadzonych środków może zostać przekazana na zwiększenie wypłat dla pracowników. Czynnik finansowy jest jednym z podstawowych motywatorów do pracy, który sprawia, że podnoszenie wewnętrznej efektywności przebiega sprawniej, a cele przedsiębiorstwa są realizowane skuteczniej.

Zaoszczędzone pieniądze można także przeznaczyć na inwestycje w projekt profesjonalnej, czytelnej strony internetowej oraz działania SEO. Zatrudnienie specjalisty do spraw social mediów to szansa na dodatkową promocję w Internecie z wykorzystaniem portali społecznościowych, która przyczyni się do jeszcze większego rozwoju, zwiększenia sprzedaży oraz ułatwienia klientowi szybkiej i regularnej komunikacji z firmą (o ile oczywiście będzie mógł on liczyć na odpowiedź).

Innym sposobem na podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstwa jest przeznaczenie środków zebranych dzięki niższym rachunkom za prąd na rozszerzenie asortymentu lub zakresu wykonywanych usług. Jeżeli nie jest możliwe wprowadzenie na rynek zupełnie nowego produktu można ograniczyć się do zaoferowania nowego wzoru lub wariantu kolorystycznego już istniejących.

W zgodzie z naturą

Inwestycja w system fotowoltaiczny idąca w parze z maksymalnym obniżeniem rachunków za prąd to także doskonały wybór dla przedsiębiorców, chcących świadomie zarządzać wizerunkiem firmy oraz budować markę ekologiczną, przyjazną dla środowiska.

Korzystanie z odnawialnych źródeł energii będzie odbierane przez klientów jako działanie innowacyjne oraz odpowiedzialne przez stuprocentową czystość oraz brak emisji jakichkolwiek zanieczyszczeń do środowiska podczas ich instalacji. Takie działanie wpłynie na lepsze postrzeganie przedsiębiorstwa na tle jego konkurentów wykorzystujących w swojej działalności energię z sieci publicznej.

Zwiększanie konkurencyjności

Poza przytoczonymi przykładami, chcąc zwiększyć konkurencyjność własnego przedsiębiorstwa warto zacząć od jego analizy strategicznej, np. analizy SWOT. Wyszczególniając mocne i słabe strony firmy (obejmujące posiadane zasoby, a także umiejętności lub ich brak) oraz jej szanse i zagrożenia (pozytywne, jak również negatywne zmiany w otoczeniu, które mogą wpływać na funkcjonowanie organizacji) można dojść do zupełnie nowych, zaskakujących, indywidualnych wniosków, które pozwolą zdecydować się na najrozsądniejszą strategię prowadzenia działalności.

Dobrze ulokowane, zaoszczędzone dzięki obniżeniu rachunków za prąd środki, zapewnią większą przewagę nad strategicznymi rywalami.


Inne wpisy